info

Sophia heter jag och bor i Kumla. Att baka tårtor är mitt största intresse som jag haft sedan december 2010. Här på bloggen lägger jag ut lite bilder på de tårtor jag skapat. Då jag har barn födda 2010,2011, 2012 och dessutom ett heltidsjobb så har jag tyvärr lite ont om tid att skriva någon intressant text, men en bild säger mer än 1000 ord sägs det. Jag tar tyvärr inte emot beställningar, men lämna gärna en kommentar om du gillar vad du ser. Det är det som får mig att fortsätta baka och visa upp mina skapelser.

torsdag 1 oktober 2015

Pumpa

Detta är ingen tårta, men eftersom min tutorial på hur man gör en pumpa av papper har blivit en succé´ och gjort så många människor glada så lägger jag in den ändå :)


RECEPT

Papier Mache-klister

3 dl vetemjöl

9 dl vatten

Blanda vetemjöl med 4 dl kallt vatten – vispa och tillsätt resten av vattnet under vispning. Koka upp till krämliknande konsistens på spisen ca 3-4 min. Låt svalna

 

Papperslera

Har höftat till på ett ungefär. Kan behöva mer av nåt

2 dl lättspackel

1 dl papiermacheklister

1 dl mjöl

Blötlägg en toapappersrulle. När den är genomblöt kramar du ur vattnet och river ner pappret i massan och degar tills det blir en lera.

 

Obs: Leran görs med fördel med OANVÄNT toalettpapper.

 

Steg för steg hur du gör en pumpa av papper.

 

1.       Se till att ha tid!

2.       Ring morsan och be henne att komma över med alla jävla gamla papperstidningar hon har och säg att du ska slita sönder dem i bitar. Säg detta med lite läskig röst så blir det lite roligare.

3.       Lägg strimlat papper i en påse och förslut med maskeringstejp. (se bild 1)

4.       Rota runt i alla jävla garderober och gömställen du har för att hitta nåt snöre och knyt skiten runt påsen med 4 snoddar (se bild 2)

5.       Doppa sönderrivna pappersbitar i det kladdiga äckliga klistret som har ett namn du förmodligen uttalar lika bra som Gudrun Schyman efter två flaskor vin.  Slafsa dit skiten på påsen (se bild 3). Gör så många jävla lager tills du svär och säger ”nä nu får det fan vara nog”- Jag började nog svära runt sisådär 10 lager. Täck allt utom en cirkel i botten så då kan ta ut påsen stoppa in ett ljus.

6.        Låt pumpan torka och se för fan till att hålla den oåtkomlig för barn som vill förstöra den. Släng in skiten i ugnen på temperatur 100 grader om du liksom jag har fötts utan tålamod.

7.       Skär ut mun, ögon näsa på pumpan om du vill göra det. (se bild 4) Om du inte vill det så skiter du i det för det är bara jobbigt ändå. Om du nu är så dum att du vill skära ut anletet så kan du ju låta bli att vara så korkad som och jag göra det när pumpan än snustorr. Det var som att skära i berg typ och motorsågen var inte så smidig. Var smart och gör det när pumpan fortfarande är lite mjuk.

8.       När pumpan är helt torr kan du ta bort påsen ur botten

9.       Täck pumpaskallen med papperslera . blöt händerna och smeta ut leran så den blir slät. (se bild 5)

10.   Torka skiten igen.

11.   Måla med ett lager med lite tjockare chalkpaint (vatten, gips, färg) och du vill ha pumpan slätare. Detta är överkurs och du kan skita i det om du vill.

12.   Torka igen för hundrade gången

13.   Om du fortfarande har tålamod kvar så är det bara att måla den jäveln (se bild 6). Detta görs så klart efter att din mamma åkt runt och letat efter orange färg i alla existerande butiker och du inser att du får blanda de gamla intorkade barnfärgerna du har nere i källaren.

14.   Ställ ett ljus i pumpan och tänk för i helvete på att det ska vara batteridrivet om du inte planerar en majbrasa till Halloween. Här får du helt enkelt fantisera om att du ser en bild, för jag har ingen ork kvar att ta nån mer bild.

15.   Fattar du inte instruktionerna är du helt enkelt för dum och kan testa att pärla makaroner på ett halsband istället.

 

Obs. Det verkar vara större åtgång på makaroner än Biltemas trästickor vid det här laget så var ute i god tid!


1 kommentar:

  1. Älskar när introduktioner äntligen är roande att beta sig igenom.
    Men, när du hävde in skiten i ugnen. Var det för att driva ut den sista fukten. Och hur länge vågade du ha den där. Tänkte på att det faktiskt är plast inuti.?

    SvaraRadera