info

Sophia heter jag och bor i Kumla. Att baka tårtor är mitt största intresse som jag haft sedan december 2010. Här på bloggen lägger jag ut lite bilder på de tårtor jag skapat. Då jag har barn födda 2010,2011, 2012 och dessutom ett heltidsjobb så har jag tyvärr lite ont om tid att skriva någon intressant text, men en bild säger mer än 1000 ord sägs det. Jag tar tyvärr inte emot beställningar, men lämna gärna en kommentar om du gillar vad du ser. Det är det som får mig att fortsätta baka och visa upp mina skapelser.

lördag 10 mars 2012

Miléa 1 år

Imorgon fyller yngsta dottern 1 år och det firar vi med tårta. Eftersom hon inte har så många andra hobbys än att bada så fick det bli en bad-tårta helt enkelt. Tårtan har sockerkaks/marängbotten med rostade hasselnötter och blåbär/grädde som fyllning. Tårtan är spacklad med grädde och täckt med marsipan uppblandat med en liten del mmf. Gräset är päronfluff. Grattis älskling på ettårsdagen 11 mars!


8 kommentarer:

  1. gu så söt ,otroligt fin och vilka detaljer

    SvaraRadera
  2. Tårtorna du gör till dina barn är mycket mycket snyggare gjorda än de övriga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog en smaksak. Miléas tårta var ju inte ens avancerad (som ex tomtemorstårtan eller makkapakka-tårtan) så det är kul att den tydligen blev så bra. jag trog mig ju inte ens ork att stansa ut Miléas namn efetrsom det ändå var till familjen :)

      Om Miléas och Felines tårtor är finare tror jag mest har att göra med att de två senaste tårtorna jag gjort (förutom allahjärtansdagstårtan som var en impulstårta) har varit till mina barn och jag blir bättre och bättre med tiden. Jämför man med Felines ettårstårtor (draken och larven) och Miléas välkommen-till-världen-tårta(storken)så är det rätt stor kvalitetsskillnad tycker jag. Sen har jag ju låååång tid på mig att planera familjens tårtor och har fria händer att göra vad jag vill :). Har en Shrektårta nu i april och en 30-årstårta i maj som jag tror kommer bli RIKTIGT bra :). Är det någon som vill ha en tårta med ex grodtema och jag får fria händer så har jag jättebra idéer för det, annars kommer jag nog göra den till nästa barns födelse i augusti. En vattenfallstårta har jag också stora planer för. Men nu vet jag ju ingen som vill ha en sån :).

      Radera
  3. Jag tycker att alla tårtor är super fina! Är väldigt avis, skulle också vilja kunna göra tårtor :)
    Hade jag råd hade jag beställt en tårta av dig när vi gifter oss och har dop i sommar, men vi har ju bjudit så jäkla många så en tårta räcker inte långt :(
    Men vem vet. Gubben å jag kanske borde festa lös på en tårta själv med barnen :)

    SvaraRadera
  4. Okej, jag förstår =).
    Vad täcker du tårtorna med? Personligen föredrar jag marsipan då det smakar bättre än sockerpastan, som bara smakar...socker =O.
    Sen är jag nyfiken på hur du gör de stora figurerna på tårtorna? Jag har kollat på Cake Boss och där använder de sig av Rice Krispies som de fått att smälta samman på nåt sätt. På så sätt blir inte figurerna så tunga, vilket kan tynga ner tårtan...logiskt nog ;-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag täcker i stort sett alla med MMF. Marsipan är så grovt och fult tycker jag. Till denna tårta blandade jag mmf och marsipan och det blev väl okej, men inte lika snyggt som ren MMF, men det syns ju inte pga gräset :). Badet har jag faktiskt gjort ihåligt för att det inte ska bli tungt. Byggde figuren runt en plastskål inlindad i platsfolie. Men kan ju dock använda rice crispie treat som du säger:

      3 msk smör
      300 g marshmallows
      1,5 liter Rice Krispies (Funkar fint med Lidls billiga rice snaps också)
      ev smaksättning: 1dl hackad choklad, hackade jordnötter eller torkad frukt)

      Smält smöret i en kastrull på låg värme. Häll i marshmallows och smält dem under omrörning, se till att blandningen inte bränns i botten på kastrullen. När allt är smält tas kastrullen från plattan och Rice Krispies (och eventuell smaksättning) hälls i. Blanda ordentligt.

      När du ska göra figurer ska du forma massan medan den fortfarande är varm. Blöt händerna och tryck till önskad form. Sedan kan du täcka din figur med sockerpasta, gärna medan den fortfarande är klibbig. I annat fall kan du pensla din figur med lite vatten innan du fäster sockerpastan på den. Ska dekorationen ätas bör den göras högst tre dagar innan den serveras, i annat fall går den att göra långt i förväg.

      Radera
  5. Tack för tipsen!
    Men jag är fortfarande för att använda marsipan att täcka med...smaken är väldigt viktig för mig ;-).

    SvaraRadera