info

Sophia heter jag och bor i Kumla. Att baka tårtor är mitt största intresse som jag haft sedan december 2010. Här på bloggen lägger jag ut lite bilder på de tårtor jag skapat. Då jag har barn födda 2010,2011, 2012 och dessutom ett heltidsjobb så har jag tyvärr lite ont om tid att skriva någon intressant text, men en bild säger mer än 1000 ord sägs det. Jag tar tyvärr inte emot beställningar, men lämna gärna en kommentar om du gillar vad du ser. Det är det som får mig att fortsätta baka och visa upp mina skapelser.

måndag 13 februari 2012

Alla hjärtans dag

Eftersom folk började fråga mig om jag inte skulle göra en tårta till alla hjärtans dag så fick jag väl lov att tänka om. Hade inte tänkt göra någon, men jag hade ju en massa rosa fontant över så då kunde jag ju lika gärna slänga ihop något snabbt. Hade inte fantasi eller ork nog att göra någonting mer avancerat eller med hjärtan och kärlekstema så det fick bli lite blommor och fjärilar då jag längtar vill våren och sommaren :). Blommorna är gjorda helt för hand utan utstickare och penslade med glitterfärg liksom fjärilarna. Tårtan innehåller botten gjord av sockerkaka och maräng med rostade hasselnötter och daimfluff som fyllning.









Äh. Nu la jag till 2 hjärtan ändå och snyggade till kvisten lite. Tänkte skriva bokstäverna M och S (Marcus och Sophia) i dem, men jag hade ingen ork kvar :)




Gjorde en till variant där jag klippte av kvisten och lade allt på sniskan.



3 kommentarer:

  1. håller inte alls med föregående (anonym).
    shit vad duktig du är!
    hur har du lyckats få så fina fjärilar helt för hand? och dom fina dekorerade vingarna med svart och rosa? och vad är dekorationerna som du använt i blommorna och spröten på fjärilarna? hur målar du blommorna? duktiga du!!! :)
    /jossan

    SvaraRadera
  2. Tack kära du :) först penslade jag vingarna med pulverfärg och sedan målade jag mönstret med svart pastafärg. Hade dock lite för tjock pensel (har köpt en i storlek 000 nu så nu går dte nog bättre) och så ska man nog lösa upp färgen lite i alkohol för det blev lite kladdigt. Nu håller jag på att göra nya fjärilar till min 30-årstårta och då målar jag med en foodpaint-penna istället och dte är lite lättare. När det svarta torkar gör man prickar med vit färg (antingen flytande white xxxtra eller vit pulverfärg uppblandat med alkohol eller citronsaft). Spröten är färdiga ståndare som man kan köpa i tårtbutiker. Blommorna har jag torrborstat med gul pulverfärg i mitten och sedan rosa glitterfärg ovanför det gula så dte går ton i ton (gul- orange-rosa) .mvh Sophia

    SvaraRadera
  3. riktigt imponerad :) tusen tack för en fin tårtblogg med fina tips. /jossan :)

    SvaraRadera